Jaki sprzęt do nagrywania wybrać?

Mamy pomysł przeniesiony na papier. Jest scenariusz i scenopis. Kręcimy! Ale jaki sprzęt wybrać?

  • Kamera czy lustrzanka?

Zarówno kamera jak i lustrzanka ma swoje zalety i wady, przez co wybór wydaje się być kompromisem. Główną zaletą i przewagą lustrzanki jest szybkość działania, oszczędność pieniędzy przy nieznacznie gorszej jakości od kamery. Koszt samej kamery jest ogromny, do tego należy doliczyć różne akcesoria typu nośnik pamięci, by móc gdzieś przechwytywać nagrywany materiał, a często do dobrej kamery nośnik pamięci (gdzie w lustrzance jest to zwykła karta sd) kosztuje tyle co dobra lustrzanka.


  • Umożliwia nagrywanie w trochę wyższej rozdzielczość i jakości.
  • Więcej kontroli nad ustawieniami.
  • Większa bateria pozwalająca na dłuższy czas nagrywania.
  • Wygodniejszy kształt urządzenia do nagrywania.
  • Znacznie większy zakres barw, co daje milsze dla oka obrazy.
  • Większa głębia obrazu, przez co obraz staje się bardziej plastyczny i umożliwia efekt rozmytego tła.
  • Lekkość i łatwość przenoszenia.
  • Znaczna łatwość w wymianie i dostępności obiektywów.
  • Większa światłoczułość lustrzanki przydatna jest podczas filmowania w słabych warunkach oświetleniowych.


Warto też wspomnieć, że lustrzanki od dłuższego czasu są wykorzystywane do profesjonalnych zastosowań, jak choćby produkcji filmowych.

Matthew Libatique wykorzystał w filmie Black Swan Canona 5D Mark II, 7D i 1D Mark IV w Czarnym łabędziu czy Iron Man 2.


  • Obiektyw

Wybierając obiektyw musimy skupić się na tym do czego głównie będziemy go używać. Ze względu na typ, wyróżniamy:

Obiektywy stałoogniskowe: Obiektywy zmiennoogniskowe:
Są to obiektywy które zazwyczaj wyróżniają się lepszą jakością obrazu w tym: ostrością (i jej głębią) oraz jasnością. Nie możemy jednak jak sama nazwa wskazuje zmieniać ogniskowej czyli dokonać nimi zbliżenia. Wśród nich wyróżniamy:

  • Standardowe – są to najczęściej obiektywy z ogniskowymi od 35 mm do 70 mm. Dają w przybliżeniu obraz zbliżony do tego, rejestrowanego przez ludzkie oko
  • Szerokokątne – o ogniskowych o wartościach mniejszych niż 35 mm. Ukazują najszerzej cały kadr, dobre więc będą do scen krajobrazowych.
  • Teleobiektywy – o ogniskowych dłuższych niż 70 mm, a im dłuższe tym dadzą większe przybliżenie. Częstym ich zastosowaniem ze względu na możliwość fotografowania/filmowania z daleka jest sport czy przyroda (obserwacja zwierząt z daleka)
Są wygodniejsze, ponieważ nie mamy określonej ogniskowej, a jej zakres co daje nam możliwość bezstratnego przybliżania i oddalania obrazu. Są przez to bardziej uniwersalne, co często wykorzystują dziennikarze, którzy nie mają czasu na zmianę obiektywu. Są jednak ciemniejsze od stałoogniskowych i mają trochę gorsze właściwości optyczne. Obowiązuje wśród nich dość podobny podział:

  • Standardowe – posiadają zakres od 50 mm do 70/80
  • Szerokokątne – ich zakres to zazwyczaj od 16 do 35 mm.
  • Uniwersalne – są to obiektywy które posiadają szeroki zakres ogniskowej np. od 18 do 200 mm. W zupełności wystarczają do większości celów.
  • Teleobiektywy – zakres od 70 mm w górę.

  • Jasność (f/1.4, f/1.8...)

Im obiektyw jaśniejszy tym mniej światła potrzebuje do nagrań, a więc będzie świetny przy nagraniach w słabych warunkach oświetleniowych. Jasność wiąże się też z głębią ostrości, a więc im jaśniejszy będzie obiektyw tym ładniejszy efekt rozmytego tła nam da.

  • Stabilizacja

Istotnym aspektem przy kręceniu będzie stabilizacja, którą zazwyczaj dostaniemy jedynie w obiektywach zmiennogoniskowych. Watro więc inwestując w obiektyw stałoogniskowy, pomyśleć również o statywie.


  • Mikrofon

Niestety, planując nagrywanie powinniśmy zaopatrzyć się w mikrofon. Ten wbudowany w lustrzanki radzi sobie czasem lepiej, czasem gorzej, ale nigdy jak mikrofon zewnętrzny. Tymczasem jakość dźwięku to coś, o czym początkujący zapominają najczęściej, skupiając się na jakości obrazu. Wybór tym razem kierowany będzie w zależności od zasobności portfela.

  • Stabilizacja: STATYW / GIMBAL / STEADYCAM

W przypadku obiektywów stałoogniskowych ale nie tylko będziemy potrzebować do ujęć dobrej stabilizacji obrazu. Statyw, gimbal i steadycam to najpopularniejsze rozwiązania. O ile w przypadku statywu zbędne jest tłumaczenie o tyle gimbal od steadycama rózni się tym, że gimbal posiada własnych mechanizm ELEKTRONICZNY który posiada elektryczne silniki, który będzie eliminować drgania, a steadycam to rozwiązanie analogowe.

  • Dodatkowe akcesoria pomagające przy nagrywaniu filmu lustrzanką:

Klatki, matte boxy, spidery, viewfinder, ekrany itp.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz