Podstawowe zasady montażu

Film przyzwyczaił nas do kilku zasad, które powinny być przestrzegane w czasie montażu, ponieważ ich złamanie od razu rzuci się nam w oczy. Powinniśmy o nich pamiętać również w czasie zdjęć.

  • Podobieństwo ujęć

Łącząc kilka ujęć, nie powinny się one od siebie różnić np. natężeniem światła, porą dnia, czy ubiorem postaci (kręcąc lub dogrywając scenę kilka dni później)!

  • Różnica planów

Nie powinno umieszczać się obok siebie dwóch zbliżonych planów np. dwóch planów średnich obok siebie. Każda nowa scena powinna rozpoczynać się od kilku ujęć ustanawiających (są to zazwyczaj są to plany ogólne lub pełne), w celu oswojenia widza z nowym otoczeniem.

  • Zasada elipsy montażowej 

Zasada polegająca na pominięciu lub skróceniu czynności które nie są istotne jak np. 2-minutowe wchodzenie po schodach, czy znaczny upływ czasu (rok, kilka lat). Film nigdy nie pokazuje czasu rzeczywistego, a akcja filmu zazwyczaj trwa więcej od jego długości.

  • Zasada kierunku wzroku, zgodności oraz płynności ruchu

W przypadku kiedy postać w filmie patrzy się w jakimś kierunku, kolejne ujęcie powinno pokazać rzecz na którą patrzy. Idźmy dalej. Jeśli postać jest w ruchu i idzie w daną stronę, w następnym ujęciu powinna iść dalej w tym samym kierunku. Sytuacja zmienia się, kiedy postać wychodzi poza kadr. W tym wypadku podczas następnego ujęcia powinna wejść w kadr z drugiej strony w celu zachowania kierunku ruchu. Pamiętajmy też o płynności ruchu bohatera. Chodzi o zachowanie tego samego tempa podczas kilku ujęć np. jeśli bohater biegnie, w kolejnym ujęciu powinien biec z tą samą prędkością.

  • Reguła osi (180º)

Wyobraźmy sobie oś przechodzącą przez połowę planu zdjęciowego, na której przebiega ruch obiektów w scenie. Jeśli scena składa się z kilku ujęć w różnych ustawieniach kamery, kamera powinna zostać tylko po jednej stronie osi, aby nie pomieszać kierunków i nie wprawić widza w dezorientacje. Po drugiej stronie osi nagrywać możemy tylko, po wyraźnym przekroczeniu osi przez bohatera.

  • Kontrplany 

Kontrplany stosuje się np. podczas rozmowy dwóch bohaterów. Nie pokazujemy jednocześnie dwóch rozmawiających ze sobą osób. Pokazuje się tylko osobę mówiącą w planie bliski. Ujęcia obu postaci powinny być do siebie zbliżone i trzymać się reguły osi.

  • I NAJWAŻNIEJSZE: Montaż nie powinien być widoczny

Osoba oglądająca film nie powinna dostrzegać tego, że film jest zmontowany. Cięcia powinny być naturalne, i układać się w sposób, w który osoba oglądająca film to przewidzi np. jeśli mamy ujęcie w którym postać mówi coś do kogoś, chcemy zobaczyć zaraz po nim, osobę do której mówi.


Kilka wskazówek:


  • Pamiętajmy aby trzymać się tych zasad oraz że dotyczą głównie filmów fabularnych. Pamiętajmy również, że zasady są po to by je łamać. Na przykład, zasada osi mówi o tym aby kręciś tylko z jednej strony bohaterów w celu zapobiegnięcia dezorientacji widza. A co jeśli celowo chcemy to zrobić?



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz