Ruchy kamery, plany i kompozycja




Podstawowe jednostki filmu:

  • kadr - najmniejsza jednostka statystyczna filmu, jedna klatka (film) lub ramka (TV) 
  • ujęcie - najmniejsza jednostka dynamiczna zawarta pomiędzy dwoma cięciami montażowymi 
  • scena – miejsce, w którym rozgrywa się akcja; kaŜde nowe miejsce akcji filmu jest sceną, scena może składać się z jednego lub więcej ujęć 
  • sekwencja – seria scen lub ujęć stanowiących jedną całość 
  • przebitka – krótkie ujęcie pokazujące reakcję aktora w zbliŜeniu lud fragmentów sceny 
  • mastershot – długie ujęcie rejestrujące całą scenę 
  • plan - odległość kamery od głównego obiektu filmowanego w danym ujęciu, jeden z głównych elementów kompozycji, której miarą jest postać ludzka

Rodzaje planów filmowych:

  • ogólny - pełny obraz miejsca akcji; postać ludzka podporządkowana otoczeniu, drobn
    • dzieli się na: totalny i ogólny
  • pełny - postacie ludzkie pokazywane od stóp do głów, tło zajmuje wąskie, choć nie główne miejsce w kadrze 
  • średni - postacie pokazywane są do kolan, zaczynają zdobywać dominującą pozycję 
    • dzieli się na: amerykański i średni
  • półzbliżenie - popiersie postaci ludzkiej; spada znaczenie tła 
  • zbliżenie - twarz ludzka zajmuje większą część kadru 
  • duże zbliżenie (detal) - szczegół postaci ludzkiej bądź powiększenie rekwizytu lub fragmentu dekoracji

Rodzaje ruchów kamery:

  • Statyczne ujęcie
  • Panorama – ruch kamery polegający na obrocie wokół własnej osi w trakcie wykonywania zdjęć. Obrót może zostać wykonany w dowolnym kierunku, dlatego mówi się o panoramach: poziomych, pionowych i ukośnych.
  • Tilt
  • Jazda
  • Pedestal
  • Dźwig
  • Z ręki
  • Zoom
  • Dolly Zoom

Kompozycja kadru



Zasada trójpodziału
ffffff





Headroom

Nie wiem jakie jest polskie tłumaczenie tej zasady, ale przyjmijmy, że to po prostu "przestrzeń wokół głowy". Chodzi o to, żeby zostawić odpowiednio dużo miejsca nad i pod głową. Ujęcie gdzie jest zbyt dużo wolnego miejsca nad głową może wyglądać dziwnie. Choć i ta dziwność może być akurat odpowiedna dla twojego filmu.

Lookroom

Kolejną zasadą łączącą w pewnym sensie headroom i trójpodział, jest tzw. look room. Polega ona na zostawieniu większej przestrzeni po stronie w którą patrzy aktor. Jeśli aktor patrzy w prawo, więcej przestrzeni powinniśmy zostawić właśnie po prawej stronie.



Pamiętaj jednak, że wyjątek potwierdza regułę. Wymienione zasady nie muszą być stosowane zawsze. Jeśli chcesz poeksperymentować - możesz, ale rób to z głową. Niektórzy chcą eksperymentować dla samego eksperymentowania, co nie wnosi do filmu ani ładniejszego obrazka, ani nie pomaga w opowiadaniu historii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz